Aktualumas. Šiuolaikinės informacijos ir komunikacijos antplūdis bei naujos technologijos turėjo įtakos paslaugų ekonomikos, taip kaip ir reklamos, ryšių su visuomene, mokslo tapimui pagrindine verslo dalimi. Pasikeitimai šiuolaikinėje informacinėje visuomenėje verčia keistis ir taikyti naują požiūrį bei priemones daugelyje veiklos sričių. Šiuolaikinė visuomenė daro didelę įtaką naują, pomodernų informacijos ir mokslo taikymą versle, o taip pat reklamos marketingo procese. Šiuo metu reklama tapo būtinu mūsų gyvenimo atributu. Be jos neįsivaizduojame ne tik prekybos, paslaugų teikimo, bet ir apskritai daugelio ekonominių sričių egzistavimo, tad norint sumaniai naudotis reklama, būtina išmanyti jos prigimtį, ir funkcionavimo mechanizmą šiuolaikinėje ekonomikoje.
Vienas iš minėtų procesų rezultatų yra susidomėjimas nauja sritimi - informacijos marketingu. Kalbant apie informacijos marketingą, jį suprantame kaip informacijos resursų, pačios informacijos bei jos apdorojimo produktų srautų planavimą bei koordinavimą kiekviename tam tikros veiklos proceso etape, atsižvelgiant į kiekvieno tokio etapo savitumą ir poreikius priklausomai nuo veiklos srities turint tikslą, kiekviename iš etapų pasiekti geriausią rezultatą, kartu suvokiant, kad tai yra verslo tikslų siekimo priemonių kompleksiška visuma. Efektyviai taikant informacijos marketingą pasiekiamas spartesnis strategijų įgyvendinimas, greitesnis rezultatų pasiekimas, aiškiai suvokiama bei sutelkta veiklos kryptis ir pan.
Informacijos marketingas paprastai kuriamas ir valdomas trejomis pagrindinėmis rėmimo veiksmų rūšimis. Tai:
• reklama;
• pardavimo skatinimas;
• ryšiai su visuomene.
Problema. Reklamos procesas yra daugiamatis reiškinys, o jos problemos – svarbios, aktualios ir labai sudėtingos. Nagrinėjant jos sąvoką, randame persipynusius tiek ekonomikos, sociologijos, tiek psichologijos bei estetikos klausimus. Taigi jų tyrimas reikalauja remtis tokiais mokslais kaip marketingas, vadyba, ekonomika, sociologija, socialinė psichologija, etika ir t.t. Metodologiškai neįmanomas noras atsiriboti ir paversti reklamos efektyvumo mechanizmą autonomiška disciplina. Todėl galima kalbėti tik apie reklamos efektyvumo mechanizmo teoriją, kurią sudaro eilė savarankiškų koncepcijų, ir jos taikymo galimybes.
Pagrindinės sąvokos. Reklama dažniausiai apibrėžiama ir kaip ekonominė kategorija. Planingai naudojama kaip informacijos priemonė, reklama tampa tarpininku tarp gamybos, cirkuliacijos ir vartojimo sferų, tarp prekių pasiūlos ir vartotojų paklausos. Reklamą galima apibrėžti kaip trumpą, emocionaliai nuspalvintą informaciją, nukreiptą į potencialius pirkėjus, kad paskatintume juos atlikti įvairius veiksmus, susijusius su prekių ir paslaugų įsigijimu. Reklama realizuojama remiantis reklamos davėjo, vartotojo ir visas visuomenes tarpusavio interesais. Ji palengvina vartotojui išsirinkti prekę, suteikia kryptingą poveikį atskiriems pirkėjams ir platiems vartotojų sluoksniams. Reklama taip pat padeda formuotis interesams, papročiams, požiūriams, įveikti klaidas ir prietarus, tarnauja kultūriniam, politiniam, moraliniam ir estetiniam žmonių auklėjimui. Ji susijusi su visuomeninės nuomonės formavimu. Reklama yra daugiafunkcijinė veikla ir daug tikslų gali būti siekiama jos pagalba. Reklama gali būti išreiškiama ir kaip komunikacinio ryšio tarp gamybos ir vartojimo forma, nes šis ryšys sutampa su prekių judėjimu nuo gamintojo iki vartotojo. Reklama yra būtina prekinei gamybai, nes be jos negali įvykti visuomeniniai mainai "prekė - pinigai". Per reklamą "gamyba - vartojimas" sistemos dalyviai siekia realizuoti savo interesus, kurie yra būtini, kad ši sistema normaliai funkcionuotų. Bet kadangi aktyvioji reklamos proceso pusė yra reklamos teikėjas, tai reklama, kaip socialinis reiškinys, daugiausiai išreiškia reklamos teikėjo interesus.
Iš aukščiau pasakyto, galima trumpai apibrėžti reklamos proceso esmę: reklama yra tam tikro pirkėjo įvaizdžio apie prekės vartotojiškas savybes formavimas, vardan šios prekės gamintojo ekonominio intereso.
Darbo tikslas ir uždaviniai išnagrinėti ir apibrėžti reklamos esmę, reklamos efektyvumo kriterijus, reklamos efektyvumą sąlygojančius veiksnius. ...