Per pastarąjį dešimtmetį paslaugų sfera beveik visose pasaulio šalyse plėtojasi labai sparčiai. Apimant plačią veiklos sritį: nuo prekybos ir transporto iki finansavimo, draudimo, įvairaus tarpininkavimo. Vaka¬rų šalyse vis daugiau verslininkų įsitraukia į paslaugų sferos veiklą. Steigia privačią paslaugų įmonę, bet paversti ją pelninga yra ne taip paprasta, kaip iš pirmo žvilgsnio atrodo. Paslaugu sfera yra atvira ir patraukli pradedantiems verslininkams. Čia. palyginti su gamybiniais ver¬slais, reikia mažiau pradinio kapitalo. Tačiau norėdamos pelningiau plėtoti savo veiklą paslaugų įmo¬nės privalo taikyti marketingą.
Šiuo metu Lietuvoje paslaugų sfera plėtojama spartesniu tempu, palyginti su pramonės gamyba. Naujos paslaugos plėtojamos priklausomai nuo jų paklausos, steigiamos naujos paslaugų įmonės. Taigi paslaugu įmonių vadovai turėtų gerai suvokti paslaugų prigimtį ir esmę, atskirų paslaugų specifiškumą ir ypatumus taikant paslaugų vadybą ir marketingą, kuriuos ir apžvelgsime.
Norėdami suvokti paslaugų veiklos savitumą, pirmiausiai reikia išsiaiškinti, kas yra paslauga ir kuo ji skiriasi nuo materialios prekės . Formuoti paslaugų apibrėžimą skatina keletas aplinkybių, iš jų paminėtinos dvi:
1. Tai poreikis apibrėžti paslaugų sektorių, nustatyti jo vietą ir vaidmenį ūkio struktūroje, poveikį makroekonomikos procesams: augimui, užimtumui, investiciniam aktyvumui ir pan.
2. Būtinybė suvokti paslaugos esmę tam, kad būtų galima priimti teisingus vadybos bei marketingo sprendimus firmoje.
Surasti universalų paslaugos apibrėžimą pirmiausiai trukdo paslaugų įvairovė. Yra visuomenės sektorius su savo teismais, vartotojų agentais, ligoninėmis, kareivinėmis, paštais bei mokyklomis, taip pat išskiriamas draugijų (asociacijų) sektorius su muziejais, bažnyčiomis, rūpybos ir pagalbos organizacijomis, pagaliau ir privatus sektorius, apjungiantis aviacijos kompanijas, bankus, informaciją, laisvalaikį ir t.t. Atrodo, kad kiekvieną dieną atsiranda naujos paslaugos. Šiuo metu egzistuoja tarnybos, kurios teikia finansinę pagalbą, suderina ir išlaiko pusiausvyroje šeimos biudžetą, pasirūpina filodendru, žadina ryte, palydi į kontorą, padeda įsigyti vienu metu naują butą, darbą, mašiną netgi žmoną ir panašiai. Kai kurie žmonės yra labiau linkę garbinti motociklus, egzotiškus gyvūnus, paveikslus ar net kokteilius. Šiais poreikiais pasirūpins nuolat besiplečiantis paslaugų ratas. Šiuolaikinėje ekonomikoje paslaugos yra tapusios viena iš pagrindinių ir nuolat besivystančių veiklos rūšių. Išsivysčiusiose šalyse paslaugų sektoriuje dirba apie du trečdalius darbuotojų ir gaminama 60-70% bendrojo nacionalinio produkto. Lietuvoje didėjantis paslaugų sektoriaus vaidmuo ypač išryškėjo pasikeitus visuomeninei ir ekonominei sistemai. Per pastarąjį dešimtmetį paslaugos tapo pagrindine veiklos sfera, kuriančios darbo vietas bei didėjančią BVP dalį. Paslaugų sfera Lietuvoje mažai nagrinėta . Tad apžvelkime paslaugos esme, jos rinkos ypatumus, išskirtines paslaugų savybes, kurių negalima išsaugoti, nes nepastovi jų kokybė, gamyba ir vartojimas, kurie yra neatskiriami ir lemiantys paslaugų marketingo specifiškumą. ...